Dobry nauczyciel języka włoskiego

włoski bielsko

Dobry nauczyciel języka włoskiego

Wybierając dla siebie odpowiednią szkołę języka włoskiego w Bielsku-Białej szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na prowadzących zajęcia nauczycieli i ich kompetencje. W stwierdzeniu tym nie ma nic szczególnie odkrywczego. W końcu każda osoba uczestnicząca w lekcjach zdaje sobie sprawę, iż w dużym stopniu od nauczyciela zależy to jak szybko będziemy osiągać efekty oraz to czy nauka języka obcego będzie dla nas przyjemnością, czy istną katorgą. Cechy dobrego nauczyciela nie kończą się jednak na kwestiach merytorycznych – w końcu nawet najlepszy ekspert z danej dziedziny wcale nie musi być dobrym dydaktykiem.


Wykształcenie lektora

Naturalnie na samym początku powinno się sprawdzić kompetencje merytoryczne osób uczących języka obcego. Ich wykształcenie, tytuł naukowy oraz doświadczenie zawodowe powiedzą nam, czy mamy do czynienia z amatorem, czy też profesjonalnym nauczycielem. Osoba prowadząca zajęcia powinna cechować się bardzo zaawansowaną znajomością języka obcego (czyli poziomem C1 lub C2). Najlepiej gdy mamy do czynienia z absolwentem filologii romańskiej o tytule naukowym magistra. Z reguły również im większe doświadczenie zawodowe w dziedzinie nauczania tym lepiej. Chyba, że interesuje nas konkretny rodzaj problematyki danego języka obcego np. komunikacja biznesowa. W tym przypadku dobrym nauczycielem będzie ktoś posiadający doświadczenie z sektora biznesowego, ponieważ wie jakie umiejętności są w nim w praktyce potrzebne.

Zdolności interpersonalne lektora

Jak jednak wspomniano na samym początku tekstu, umiejętności merytoryczne to nie wszystko. Ważne są także zdolności interpersonalne. Nauczyciel powinien być osobą dość bezpośrednią, miłą, pomocną, łatwo nawiązującą kontakt z drugim człowiekiem. Dzięki temu będzie mógł lepiej pomagać nam rozwiązywać różnorakie problemy, czy objaśniać zawiłości np. z zakresu gramatyki. Łatwość nawiązywania kontaktu i utrzymania poprawnych relacji wpływa również na atmosferę panującą podczas zajęć. A dobra atmosfera sprzyja przyjemniejszemu i skuteczniejszemu chłonięciu wiedzy. Jeżeli podczas zajęć będziemy spokojni i zrelaksowani, wówczas będą one przez nas postrzegana jako ważna aktywność dnia. Przy złej atmosferze, kiedy lekcje kojarzą nam się przede wszystkim ze stresem, będziemy na nie patrzeć jak na kolejny przykry obowiązek do tzw. „odbębnienia”. Takie podejście bardzo nie sprzyja zdobywaniu wiedzy.

Umiejętność motywowania


Dobrego nauczyciela powinno cechować również zaangażowanie i aktywność. Powinien potrafić motywować swych uczniów do systematycznej pracy oraz samodzielnie zwracać uwagę na skomplikowane i niejasne kwestie, a następnie je objaśniać. Zaangażowanie oznacza również gotowość do niesienia pomocy swoim podopiecznym w razie występowania różnego rodzaju problemów. Dzięki zaangażowaniu nauczyciela rośnie efektywność uczniów. Im wyższy stopień zaangażowania – tym lepiej.

Warto więc przed podjęciem nauki poszukać i zapoznać się z opiniami na temat poszczególnych szkół językowych i osób prowadzących w nich zajęcia i ćwiczenia. Dobry nauczyciel powinien bowiem posiadać pewne specyficzne cechy charakteru, które predysponują daną osobę do pełnienia tego specyficznego zawodu. Sam tytuł naukowy niestety nie gwarantuje, iż mamy do czynienia z osobą, która będzie dobrym nauczycielem.